tisdag 28 juni 2011

PRA-RESULTAT

Både Ziggy och Catla är bärare av PRA* (N/rdAc) därför blev det nu ändrade planer med parning. Det verkar inte som att hon hunnit bli dräktig, men det får ju tiden visa och den ställningen till vad som skall ske då, tar jag isåfall senare.
Mitt kattförbund, Sverak, har ju gjort ett hälsoprogram för alla orientaliska raserna (kategori 4) vilket innebär att endast friska katter (N/N) får paras med varandra eller bärare med frisk (N/rdAc+N/N) vilket innebär att denna parning inte hade blivit godkänd. "Lagen" träder i kraft först den 1 augusti i år, men ska jag börja med uppfödning kan jag ju gör rätt från början nu när jag har kunskapen.
 N/N partner är redan tilltänkta till båda så jag hoppas på att min uppfödning får komma igång snart iallafall. *En ögonsjukdom som gör katterna blinda. Man tar DNA-test för att fastställa om de är
 homozygota= rdAc/rdAc,          bärare= N/rdAc             eller negativa= N/N
Glad sommar så länge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar